Een nieuwe reis voor de boeg - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Anouchka Bonnes - WaarBenJij.nu Een nieuwe reis voor de boeg - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Anouchka Bonnes - WaarBenJij.nu

Een nieuwe reis voor de boeg

Door: Anouchka Bonnes

Blijf op de hoogte en volg Anouchka

15 Augustus 2014 | Costa Rica, San José

Hola allemaal, daar ben ik weer na een prachtig, bizar, onwijs vermoeiend, maar supergaaf weekend. Ik maak zoveel mee in een kort tijdsbestek dat ik soms niet weet waar ik moet beginnen hahaha. Op weg naar Manuel Antonio National Park.....de reis verliep voorspoedig. Deze keer was de groep kleiner, 6 personen waarvan 1 nieuweling, Jackson uit Californië. Half Puerto Ricaans, half Amerikaans. Ik zat naast hem in de bus en wat een superleuke gesprekken kan je met mensen hebben die je niet kent en waarschijnlijk ook nooit weer zult zien. Het enige wat je weet is dat je een ongecompliceerd en gaaf weekend met elkaar zult doorbrengen. En gaaf was het....we hebben een spotgoedkoop backpackers hostel geboekt voor $12 incl. ontbijt. Heel basic, maar prima voor dat bedrag. Je slaapt weliswaar middenin de rimboe met 10 personen op 1 kamer maar het is er relatief schoon. En het uitzicht was FE-NO-ME-NAAL! Er hangt een heel relaxte sfeer en je hebt heel leuke ontmoetingen met bijzondere mensen uit alle delen van de wereld. Velen zijn alleen en vervolgen hun reis met iemand die ze ter plekke ontmoeten. De enige voorwaarde is dat je een superleuke tijd met elkaar beleeft, zonder de ergernissen die je (kunt) hebben als je met een vaste reisgenoot op pad gaat. Hoewel ik een superleuk weekend heb beleefd is het me duidelijk geworden dat je niet te lang met dezelfde reizigers moet doorbrengen. Nadat we ons hebben opgefrist zijn we een bar ingedoken die deze x erg hip was. Al vrij snel ontmoeten we daar 2 Zuid Afrikanen die alle (dure!) drankjes voor ons betaalden. Ik zeg wauw :-) We waren de laatsten die de bar verlieten maar we waren nog lang niet uitgedanst. Maar....de regen kwam met bakken uit de hemel dus lopen was geen optie. Taxi. We waren inmiddels met een behoorlijke groep en 2 taxi's vonden we niet nodig. Dus we zijn letterlijk en figuurlijk op elkaar de taxi ingedoken :-) Het leuke van dit soort reizen is dat je dingen doet en beleefd die je normaal gesproken niet doet als je thuisbent. Het was hilarisch. De Zuid Afrikanen praten inmiddels alle wereldtalen door elkaar heen, we hadden pure lol. We belanden in een lokale bar waar een reagae zanger optrad. Wauw....wat kon die zingen. We hebben de rest van de nacht gedanst, gedronken en heel veel lol gehad. Hoewel het geweldig was ontdekte ik bij toeval dat er coke gesnoven werd (dit zag ik per ongeluk....). Omdat ik mijn avond niet wilde laten verpesten ben ik er verder niet op ingegaan. We arriveerden rond een uur of 03:00 weer bij het hostel en we vonden het een goed idee om het zwembad nog even in te gaan. Ook daar werd gesnoven, maar ze vielen mij er niet mee lastig gelukkig. Dat een een aantal zo stoned als een garnaal waren kon je niet omheen. Ik had al aardig wat drankjes op dus ik heb er geen aandacht aan geschonken. We hadden veel lol en dat was voor die avond de voorwaarde. Omdat het begon te onweren wilde ik het water uit. Een van de meiden had mijn handdoek gepakt en was niet bereid deze terug te geven. Helaas ging het daar mis en besefte ik: genoeg tijd doorgebracht met dezelfde groep, ik wil nu weer alleen verder. Dit heeft gelukkig mijn ervaring niet beïnvloed, ik heb er alleen maar van geleerd dat reizen leuk moet zijn en langere tijd doorbrengen met dezelfde mensen betekent simpelweg dat je ook de nadelige kanten van iemand ontdekt (en zij wellicht ook van mij :-) En daar is mijn reis te kostbaar voor dus na 2 lange, intensieve weekenden is het tijd om weer alleen verder te gaan. Om 6 uur lag ik in mijn bloedhete bed en heb ik niet geslapen:-( Eigen schuld, maar ik heb een onwijs leuke avond gehad.

Vrijdag stond er een trip gepland door het Nationale Park dat beroemd is om het feit dat het regenwoud overgaat in werkelijk prachtige bounty stranden. Wat was dat een moooooooi plaatje. Aapjes die in de boom spelen, een blauwe zee, tropisch regenwoud op de achtergrond, dit is echt het paradijs op aarde.
Tijdens de wandeltocht legde de kundige gids ons alles uit over de flora en fauna van het regenwoud. Ik heb luiaards, leguanen, apen, spinnen en kaaimannen gezien. De foto's zijn erg mooi geworden. De vochtigheid is 100% en dat dwingt je om alle rustig te doen. Door de hoeveelheid alcohol de vorige avond werd Chris helass onwel en is weer terug gebracht naar het hostel. Onze eindbestemming was het werkelijk prachtige strand. Zoiets moois heb ik nog niet eerder gezien. We zijn de zee ingedoken en hebben genoten van het warme water.

De volgende dag stond er wederom een avontuur op het programma: raften. Dit had ik al eens eerder gedaan in Nepal en voor wie dit overweegt ook eens te doen: doen! Hoewel ik me tijdens de tocht altijd weer afvraag: waarom zit ik in hemelsnaam niet in een hangmat met een cocktail!? :-) We zaten met 5 man in de boot en na een instructie gingen we de rivier op. Klasse 3 ivm de regenval. Klasse 5 is de ultieme rit. In ons geval was de rivier klasse 2 en op sommige plaatsen klasse 3. Het duurde even voordat de rivier wilder werd dus ik vroeg de gids of we wat actie konden verwachten. En die actie kwam er: 2 van de andere rafters (andere boot) zijn over boord gevallen. Gelukkig werden ze snel weer aan boord gehaaald, maar ze zitten onder de blauwe plekken. Raften is simpelweg niet zonder risico, het is geen eenvoudig lolletje, je moet goed opletten wat je doet. De instructeur heeft mijn vraag om actie begrepen want ook wij werden onderworpen aan een massa water. Ik zat samen met Chris voorin en wij kregen de volle lading. Het antwoord van de instructeur nadien was: looking for the limits. Ik kon maar moeilijk ademhalen door de massa's water, maar de kick achteraf blijft zoooooo gaaf. Dat natuurgeweld is zo bijzonder. En los van de ervaring is de omgeving ook prachtig. Je raft midden tussen het regenwoud met op de achtergrond de bergen. Onbetaalbaar. Jammergenoeg werd dr rivier aan het einde kalmer :-( Tijdens zo'n tocht gaat er telkens weer door mijn hoofd: Anouchka, waarom doe je dit toch. Ik sta tijdens zo'n tocht te trillen van angst om overboord te slaan, maar wat een kick is het als het lukt. Echt een aanrader als je van een beetje actie en avontuur houdt. Ik merk wel dat het herstel achteraf nodig is, het vergt nogal wat van je energie.

En daarom zit ik nu 1 nacht in een iets luxere omgeving: een hotel in San José om morgen door te reizen naar Montezuma.
Er zijn zoveel meer opties, maar je moet een keuze maken die en betaalbaar is weer garant staat voor nieuwe ervaringen. Ik vind het fijn om nu weer alleen te zijn. Na alle dampige, snikhete, basic hostels is 1 dagje luxe heel fijn :-) Daarom zit ik nu aan de bar met een cappuccino mijn avonturen te schrijven. Vandaag doe ik niets, behalve relaxen. Volgende week verblijf ik de rest van de week in hostels waar ik vast en zeker weer nieuwe mensen ontmoet. Ik blijf in ieder geval tm woensdag in Montezuma waar ik surfles wil nemen. Dit op aanraden van velen en ik heb gelijk weer een mooi doel en bezigheid. Montezuma is volgens de locals prachtig en veel minder toeristisch en duur dan bv Antonio. Er schijnt een heel relaxte reggae sfeer te hangen dus dat lijkt me een prima bestemming voor de komende dagen :-)

Geen zorgen, ik vermaak me hier meer dan goed!
Bye en tot snel weer!

  • 17 Augustus 2014 - 21:40

    Mams:

    Allo!

    Wat een verhaal weer!
    Je verveelt je niet zo te horen.
    Surfles is een goed plan, dat komt vast goed want ik kan het ook ;-)
    Pas goed op jezelf en veel pezier!

    Liefs uit Staphorst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouchka

Beste allemaal, Via deze weg hoop ik al mijn avonturen en belevenissen te kunnen delen met jullie. Ik blijf het bijzonder vinden dat waar ter wereld je ook zit, je contact kunt hebben met het thuisfront. Heeeel veel leesplezier en ik zie uit naar jullie reacties! Groetjes, Anouchka

Actief sinds 13 Feb. 2010
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 28466

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Costa Rica: taalcursus Spaans en rondreis

04 Augustus 2013 - 11 Augustus 2013

Barcelona: taalcursus Spaans

17 Juli 2010 - 16 Augustus 2010

Nepal: vrijwilligerswerk

Landen bezocht: